„Zawinięte” dipole balkonowe na pasma 20m i 40m

A to już mój „patent balkonowy” na pasmo 20m (i wyżej, bo stroi się skrzynką i na 15m i na 10m), który okazał się skuteczny także w bojach na CQ WW 2014 (kat. SSB/QRP). Jeśli balkon, którym dysponujemy, ma 4..5m szerokości, to można wypróbować to niedrogie rozwiązanie.

balkonowy_dipol_zawinięty_na_20m

Tak ta antena wygląda w praktyce:

IMGP7971

 Do tego jeszcze chyba najprostszy na świecie balun prądowy „za grosze” – w detalach:

Balun_prądowy_1 Balun_prądowy_2 Balun_prądowy_4IMGP8925

IMGP8928

Na takiej prostej antenie można też zrobić całkiem atrakcyjne wyniki w łącznościach po całym świecie – wystarczy chcieć … :-):

CQ_WW_SSB_2014_QRP_SQ5RWQPoniżej wyniki pomiarów wykonanych analizatorem antenowym MAX6:

dipol_balkonowy_na_20m_VNA_150725_192343 dipol_balkonowy_na_20m_VNA_150725_192359

 Trzeba jeszcze będzie skrócić kabelki, by rezonans był tam, gdzie potrzeba, bo jak wynika z wykresów możliwy do osiągnięcia (bez użycia skrzynki antenowej) jest SWR mniejszy od 3:1.


Mieszkający na pierwszym piętrze dziesięciopiętrowego bloku Franciszek SQ9NFB również zainteresował się tą anteną balkonową. Franek, zainspirowany projektem w wersji na pasmo 20m, postanowił zaprojektować i zamontować na własnym balkonie antenę podobną, ale w wersji na pasmo 40m. Balkon Franka jest co prawda dość krótki (niecałe 4m), ale do balkonu życzliwie nastawionych sąsiadów do dyspozycji było 9,5m wolnej przestrzeni „do zagospodarowania” :-). Swój „skrócony dipol”, dzięki uprzejmości sąsiada, Franek podpiął jedną stroną do jego balkonu (zlokalizowanego na tym samym piętrze) a drugą do swojego. Dzięki temu udało się rozmieścić „w powietrzu” łącznie aż 20 metrów drutu.

Do ścianki balkonu przymocowane zostały dwie rurki, które pozwoliły na odsunięcie anteny od ściany budynku. „Poskładany dipol” na pasmo 7MHz, zrobiony z linki miedzianej o przekroju 1,5mm^2 w izolacji, został zawieszony (narożniki anteny) na izolatorach wykonanych z odcinków rury wodociągowej (z tworzywa PCV). W centralnej części anteny znajduje się balun prądowy, wykonany z koncentryka RG58 nawiniętego na pierścieniu ferrytowym (na zdjęciu w obudowie z tworzywa sztucznego).

Od baluna ramiona rozchodzą się poziomo po 4,5m. Następnie kierują się w dół na długości 1,5m i zamykają się w poziomie. Dipol na końcach jest „otwarty elektrycznie” (celowy brak połączenia galwanicznego), a jego „zamknięcie mechaniczne” wykonano z nieprzewodzącej linki, której długość wynosi 1m.

Antenę Franka SQ9NFB, o rozpiętości 9m w poziomie, udało się bez większego wysiłku zestroić na pasmie 7Mhz na SWR=2,5 (bez użycia skrzynki antenowej). Franek zaraz potem na 10W mocy wyjściowej zrobił kontrolną łączność z DL – i to od razu z raportem 59 :-). Na swojej nowej antenie, mimo znacznych QRM-ów w mieście (sięgających nierzadko poziomu 8 „S”) słyszy bez problemów praktycznie całą Europę!!!

Serdecznie gratuluję Frankowi SQ9NFB udanej konstrukcji anteny na pasmo 40m a wszystkim naśladowcom tej i podobnych konstrukcji życzę samych takich sukcesów!!!

Vy 73s,

Adam Sobczyk SQ5RWQ

sq5rwq@gmail.com

 

3 thoughts on “„Zawinięte” dipole balkonowe na pasma 20m i 40m

  1. Witaj, docinales juz dipola? Wiesz ile ma dokladnie dlugosci? Moj balkon jest ca. 8m dlugi i przymierzam sie do zamontowanie takiej anteny u siebie.
    Pozdrawiam
    Rafal

    • Czołem,
      Nie wiem, na jakie pasmo chcesz zrobić tego krótkiego dipola. Sądzę, że dałbyś radę na 15m (bez wydłużania cewkami) i 20m. Proponuję skorzystać ze świetnego kalkulatora, zamieszczonego pod poniższym linkiem:

      http://www.k7mem.com/Electronic_Notebook/antennas/shortant.html

      Mój balkon ma tylko 5m szerokości i metalowe balustrady, od których muszę „elektrycznie uciekać” w pionie. Ale zamierzam zrobić dipola na pasmo 20m (spore skrócenie, bo aż dwa razy). Pewnie użyję cewek o nominałach ok. 10uH. Zajrzyj do kalkulatora pod linkiem powyżej – będziesz miał z tego sporo radochy i pożytku. Jakby co – chętnie podpowiem co i jak.

      Vy 73s,
      Adam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *