RX 40/80 „Dosia” – wzmacniacz audio 2W [AVT-3194]

Wzmacniacz audio (na głośniki i/lub słuchawki) o mocy maksymalnej aż 2x1W (przy obciążeniu Rl=8Ω) został opracowany tak, by idealnie wpisać się we wszelkie konstrukcje krótkofalarskie (pasuje nie tylko do odbiornika „Dosia”) – przeznaczone zarówno dla początkujących, jak i dla wymagających konstruktorów i użytkowników. Na poniższych fotografiach przedstawiono: schemat elektryczny wzmacniacza, widok dwustronnej płytki drukowanej a także przybliżono szczegóły jego montażu. Płytki drukowane (PCB) oraz więcej materiałów na przedstawiony temat można znaleźć/nabyć pod linkiem TUTAJ [kliknij].

 

 

 

Wzmacniacz został oparty o popularny i niedrogi układ scalony TDA2822M (U1), który przy zasilaniu +9V jest w stanie oddać około 300mW na kanał (jest to wzmacniacz stereofoniczny, dzięki czemu nie ma problemu z wygodnym podłączeniem do niego dowolnych słuchawek „stereo”) przy obciążeniu 32Ω lub nawet 1W przy obciążeniu 8Ω (warunki pomiarowe: częstotliwość F=1 kHz, zniekształcenia nieliniowe d=10%). Wzmacniacz zastosowano zgodnie z notą aplikacyjną producenta – z tą jednak różnicą, że oba wejścia stereo połączono razem – tak, aby na obu wyjściach uzyskać sygnały o praktycznie identycznych amplitudach i fazach. Zasilanie modułu +9V podane zostało na port P1 (złącze „goldpin” – podobnie, jak porty P2, P4 i P5). Sygnał wejściowy należy wprowadzić na port P2, gdzie dalej przez kondensator C3, potencjometr montażowy RV1, potencjometr regulacyjny RV2 oraz kondensatory C4 i C8 trafia on na oba wejścia układu U1. Potencjometr RV2 służy do regulacji głośności w normalnej eksploatacji, natomiast RV1 (montażowy) pozwala dopasować maksymalny poziom sygnału do własnych upodobań i uwarunkowań konstrukcji, w której zastosowano moduł wzmacniacza. Kondensatory C1 i C2 blokują zakłócenia zasilania, natomiast rezystory R1..R4 oraz kondensatory C5..C7 i C9..C11 są elementami standardowej aplikacji producenta. Sygnał wyjściowy audio został wyprowadzony na gniazdo P3 popularnego typu „mini-jack stereo” (3,5mm), które zawiera w sobie przełącznik sygnałów. Dzięki temu, po odłączeniu słuchawek stereo, sygnał audio będzie dostępny na portach P4 i P5, skąd można go podać na (jeden lub dwa) głośnik(i).

One thought on “RX 40/80 „Dosia” – wzmacniacz audio 2W [AVT-3194]

  1. Pingback: SQ5RWQ.PL | Modułowy odbiornik nasłuchowy na pasma 80m i 40m „Dosia”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *